Publisert 21 kommentarer

Samtalekunst, lærere, lær unger i skolen å diskutere, lytte og snakke sammen på en respektfull måte!






Samtalekunst,
diskusjonsteknikker,
diskutere,
respekt,
lytte.
Forfatter R.R. Kile. Cand Ed med rådgiverkompetanse










Samtalekunst, det kommer ikke av seg selv.


Samtalekunst, det må læres. Her må lærere kjenne sitt ansvar, så ungene våre kommer ut som mennesker som kan føre samtaler på en ordentlig måte.

Samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte. Forfatter R.R. Kile. lære unger og diskutere,
Samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte.

Når unger kommer i 11, 12 års alderen skjer det en utvikling i forhold til deres mentale modenhet, (Piaget). De blir mer og mer lekende vitenskapelige, nøkterne og undersøkende. De befester sitt jeg i verden som tenkende logiske mennesker.

Det er derfor et riktig tidspunkt til å gi opplæring i demokratiske spilleregler, ikke ved å fortelle om, men ved å erfare. Dette bør det brukes mye tid på, for det er vesentlig for samfunnsdebatten at alle stemmer høres, fra den mest brautende rose, til den mest gjemte lille skogstjerne. Ingen stemmer skal stilnes. Får vi dette til på en god måte, får vi en begeistret ungeflokk som blir gode debattanter.




Er dette viktig? Jeg kan ikke tenke meg noe som er så prekært.

Folk mangler helt grunnleggende ferdigheter i hvordan man snakker sammen, debatterer ulike meninger uten å benytte herskerteknikker, kalle navn og angripe person.

Unger elsker diskusjoner når de er mentalt modne for det, og det foregår i et trygt miljø der alt kan bringes til torgs. Etter min mening kan man ikke benytte nok tid på dette, og man kan flette inn matematikk, språkundervisning, fremmedspråk, naturfag, KRL helt problemfritt. Det er bare fantasien som setter begrensninger.

Unger i denne alderen vil bestemme sjæl.

Vi voksne blir ofte utrolig dumme og skjønner ikke noe særlig. De vil kaste bort autoriteter, ta kontroll over sine liv. Som kultur gjorde vi også det den gang vi kastet av oss åket fra eneveldige hersker og forlangte demokratiske styresett. Det var ikke enkelt. I dette feltet finnes det en mengde fantastiske historier å fortelle. Garibladi og Anita for eksempel, deres udødelige kjærlighetshistorie, de elsker det, og det er meget dramatisk og ender fryktelig trist.

Ingeborg Refling Hagen skrev diktet, Hvor begynner frihetskravet. Et viktig dikt. Frihet er viktig, tenke sjæl, ikke følge flokken, men stå for den man er. Det er det vi skal lære ungene.



Vers av Ingeborg Refling Hagen, Hvor begynner frihetskravet, Samtalekunst.
Vers av Ingeborg Refling Hagen, Hvor begynner frihetskravet, Samtalekunst.

Vers av Ingeborg Refling Hagen, Hvor begynner frihetskravet, Samtalekunst.
Vers av Ingeborg Refling Hagen, Hvor begynner frihetskravet, Samtalekunst.
Vers av Ingeborg Refling Hagen, Hvor begynner frihetskravet, Samtalekunst. Forfatter R.R. Kile.
Vers av Ingeborg Refling Hagen, Hvor begynner frihetskravet, Samtalekunst.







Første krav.


Miljøet må være trygt. Det må ikke være mobbing. Det skal man ha jobbet med siden barnehagen og i alle de foregående årene. De voksne skal ikke bestemme tema. Ungene lager temaer hver for seg, uten påvirkning fra medelever og legger i en hatt. Deretter trekkes en lapp ut av hatten. Temaet er bestemt. Skjebnen.

De kan fortsatt bli sure for at ikke deres tema blir valgt. Egentlig er de ikke større. I begynnelsen er lærer ordstyrer, men det skal gis opplæring i rollen slik at elevene etterhvert er i stand til å ta den. Om en stund kan det skrives møtereferater, men i min erfaring tar det noen måneder før de er der. Læreren oppsummerer underveis og lager time out der diskusjonsatferd må debatteres. Da vi setter endelig strek, skal prosesser og konklusjoner oppsummeres av lærer slik at alle får det med seg.

Vi tar med tegn for replikk.

. Ved avslutning må alle tegne seg for innlegg mens sistnevnte taler har ordet. Jeg anbefaler alle å gjøre det slik at det ikke blir sure miner fordi det er tilsvar de brenner inne med. Så frafaller de lista dersom det ikke er noe. Er det ikke noe å si, så er det ingen vits i å lire av seg ord.

Er klassene for store, bør de deles, men det fineste er når alle er sammen. Det skjer så mye utrolig fint for samhold og forståelse under slike samtaler, og det er så givende å jobbe med. Antall elever bør trolig ikke overstige 20.

Det er absolutte kjøreregler, og de er absolutte. Ingen tilgis for å gå over grensa uansett hvilke problemer de sliter med. Det kalles ikke navn, ingen herskerteknikker, ingen merkelapper av noen slag, ingen skal få servert ting de har sagt i friminuttet. Ingen skal le uansett hva som sies, hvis det da ikke er sagt for å være morsom.

Hva er straffen for overtredelser?

Hos meg har det holdt lenge ved at jeg sier klart fra om hva jeg mener om slik oppførsel. Dersom de angrer og løver bot og bedring, fortsetter vi. Dersom det ikke skjer umiddelbart avbrytes møtet, de tar opp bøker og vi arbeider med matematikk, grammatikk eller noe annet på en kjedelig måte. De angrer veldig fort.




Samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte. Forfatter R.R. Kile. lære unger og diskutere,
Samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte, lære unger og diskutere,



Sure typer som står og gromler og venter på å angripe, er konge på haugen og skal ha all makta sjæl, slik som han tiuren Tor, nei, sånt skal vi ikke ha i klasserommet. Aldri.











Når de tar opp at de vil fortsette, tar vi et møte om hva som skal til for at det blir mulig?


Det tar ikke lang tid før de blir grådig gode i dette. Mine elever har alltid gått inn for å lure meg til at vi kan ta slike møter langt utover planen. Det oppstår stadig ting de vil snakke om. Jeg er bare lykkelig, men det sier jeg ikke. Dette er så viktig lærdom for mennesker som skal fungere i et demokratisk samfunn.

I begynnelsen er det lurt at lærer holder et kort innlegg til tema for å tenne lysten på å si noe. Denne oppgava gis senere til elevene. Da må man trekke temaet noe dager i forveien så de får tid til å forberede seg. De kan få veiledning av lærer hvis de trenger det, særlig de svake eleven, så de finner på noe briljant å si som kan heve deres status, så de kan vokse utover seg selv.

Læreren har en viktig rolle i å utvide temaet, sørge for at alle mulige vinklinger kommer inn og belyses, lete etter historiske hendelser som kan berike. temaet.

De mange meninger, det er så viktig, det mangfoldige samfunnet med de mange stemmer som alle skal ha det best mulig.

Det som kommer frem bør innvirke på undervisningsstoffet, få læreren til å fortelle om historiske hendelser, religiøse synspunkter, hva andre folk har trodd før oss? Hva har det avstedkommet. Tro og tvil i menneskehjerter, ondskap, fryktelige historiske hendelser. Også alle gledene, feiringene. Hele verden ligger der og er en oase å suge av. Her kommer også alle de andre fagene inn og kan slutte seg til.


Samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte. Forfatter R.R. Kile. lære unger og diskutere,
Nærhet, samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte. Forfatter R.R. Kile. lære unger og diskutere,

I engelsk timene kan man spørre om ungene vil fortsette å debattere et tema de allerede har drevet med. Hvis ikke så lager vi nye skrevet på engelsk og legger i hatten. Alle innlegg foregår på engelsk selvsagt så det blir en samtaletrening samtidig som vi øver debattering. Alle får tid til å skrive et innlegg hver på engelsk til temaet før vi begynner. De som vil ha hjelp, får det.

Jeg anbefaler ikke gruppearbeid.

Et av målene er at hver enkelt skal oppøve evnen til å stå alene med sin egen stemme og få masse positiv respons. Uansett hva de sier, skal de bakkes opp. Det er det vi trenger i livet, ikke hvile på gruppa. Unger i dag er ganske gode i engelsk og skravler i vei. Som debatten skriver frem, vil de trenge hjelp. Da gir vi det, venter på hverandre og forbereder ved å skrive ned. Dette er morsomme engelsk timer. og grådig god språktrening.

I matematikk går man gjennom møtet, lister opp meninger, finner ut av hvor mange som mente hva. Folk kan korrigere seg hvis de har blitt misforstått. Det er alltid eieren av ordene som ble sagt, som er sjefen over hva som er ment. Så setter vi i gang og lage diagrammer, sette opp klassens mening, henger opp plakater, kanskje lage spørreundersøkelser om det samme blant lærerne eller i andre klasser. Gjøre flere utregninger.

Det er supergøy, og det er bare fantasien som stopper. Kommer det forslag fra elevene så bruk dem for alt de er verdt. Så lenge de regner, skaper og utvider sin forståelse for hvordan matematikk også kan uttrykke det vi har gledet oss over som klasse.

Verden er et fantastisk sted. Klasserommet gir så mange muligheter for at vi kan utvikle oss til kreative dyktige mannesker, eller tvert om.

Vi går for det første, dreper kjedsomhetstroll og setter i sving for verden.



Vers om læringsglede, Samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte. Forfatter R.R. Kile. lære unger og diskutere,
Vers om læringsglede, samtalekunst, diskusjonsteknikker, diskutere, respekt, lytte. Forfatter R.R. Kile. lære unger og diskutere,


























Norsk Fantasy litteratur. Serien Liber Mundi, Fire bøker er utkommet, Kistepakta, Alene, Ei løvinnes hjerte, Vi sank i hav.  Femte bok er under utarbeidelse under tittelen Lysglimt på snø,
Norsk Fantasy Litteratur. Serien Liber Mundi. Har du lyst til å titte inn til bøkene, klikk på bildet!












21 kommentarer på “Samtalekunst, lærere, lær unger i skolen å diskutere, lytte og snakke sammen på en respektfull måte!

  1. Do you mind if I quote a few of your articles as long as I
    provide credit and sources back to your weblog? My blog is in the exact same area of interest as yours and my visitors would truly benefit from some of the information you provide here.
    Please let me know if this alright with you. Thank you!

    Here is my website Royal CBD

    1. Thank you. I would be happy if you did.

  2. Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote
    the book in it or something. I think that you can do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is magnificent blog.
    A fantastic read. I will certainly be back. Juventus Fodboldtrøjer FreemanTi maillot de foot MonaGraci

    1. Thank you so much. Your words make med so happy. Yes I have done some studies, and I am thrilled by the theme. Some prefer pictures and some di not. I have tried to be somewhere in the middle. Thank you for your kind advice.

  3. I truly love your blog.. Great colors & theme. Did you build this
    amazing site yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and would like to find out where you got this
    from or exactly what the theme is named. Cheers! fodboldtrøje FatimaMcD
    Köp Barcelona tröja Kraigmhlq

    1. I created it together with a friend, but the choises were mine.

  4. Awesome! Its in fact awesome piece of writing, I have got much clear idea concerning from this article.

    1. Thank you. I am greatful to hear.

  5. Today, I went to the beach front with my children. I found
    a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said «You can hear the ocean if you put this to your ear.» She put
    the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her
    ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

    deutschland trikot kaufen günstig

    1. Thank you for telling. We never know what is what.

  6. I really like your blog.. very nice colors & theme.
    Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz reply as I’m looking to construct my own blog and would like to find out where u got this
    from. appreciate it

    1. Thank you. Ha had help from a friend, but I have designed it myself.

  7. Heya i’m for the primary time here. I came across this board and I find It truly helpful & it helped me out a lot.

    I hope to give one thing again and aid others such as you aided me.

    HFWHector fotbollströjor barn AshlyMaie
    LakeshaOR everton shirt KindraRub
    AnnettgyE armani kläder barn RobinDeni
    AnnettgyE armani kläder barn RobinDeni
    EugenioPa goedkope voetbaltenues IsisBazle

  8. All things are becoming to good people.

  9. My brother recommended I would possibly like this website.

    He was once totally right. This publish truly made my day.
    You cann’t believe just how a lot time I had spent for this information! Thank you!
    MarianaFi real madrid pelipaita Jasminebx
    Margarito maglie calcio prezzi bassi VaughndlM
    JeanneDre neuer tröja
    JolieArth
    IeshaPlea køb fodboldtrøjer ZitaBrenn MabelGold
    fotballdrakter barn ConsueloC

  10. It’s hard to come by knowledgeable people for this subject, but you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks

    delta 8 THC for sale area 52 – delta 8 THC for sale area 52

    delta 8 THC for sale area 52 – Area 52 Delta 8 THC

    delta 8 THC area 52 – delta 8 THC area 52

    delta 8 THC for sale area 52 – delta 8 THC area 52

    area 52 delta 8 THC products – delta 8 THC area 52

    1. Thank you. I have worked al lot with tis and given it a lot og thought.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *